Scandic – Mehiläisparvi muutti hotelliin kesävieraaksi

26. heinäkuuta 2019

Lähes sukupuuttoon kuollut mustamehiläinen sai asuinpaikan hotellin sisäpihalta

Turkulaisen Scandic Plaza -hotellin sisäpihalla on käynyt iloinen pörinä alkuviikosta lähtien, kun hotellin kesävieraaksi saapui mehiläisyhteisö. Pohjolan tumma mehiläisparvi tuottaa hotellivierailunsa aikana hunajaa muiden hotellivieraiden nautittavaksi.

Hotellin oma mehiläisparvi on ollut Turun Scandic-hotellien hotellinjohtajan Mikko Henrikssonin haaveena jo useamman vuoden ajan. Nyt haave on vihdoin toteutunut ja hotellin pihalla asuu Pohjolan tumma mehiläisparvi.

”Löysimme lietolaisen yhteistyökumppanimme Farmer to bee -yrityksen kanssa sopivan paikan mehiläisille hotellin sisäpihalta. Nyt mehiläiset ovat lennelleet määrätietoisesti uudessa ympäristössään jo muutaman päivän”, kertoo Henriksson.

Pohjolan tummaa mehiläistä (Apis mellifera mellifera), kutsutaan myös mustamehiläiseksi sen tumman värityksen vuoksi. Mustamehiläinen on vanha pohjoismainen maatiaismehiläisrotu, joka on sopeutunut hyvin Pohjolan oloihin. Mustamehiläinen kerää erityisen hyvin luonnonkasvien, kuten kanervien arvokasta mettä.

Mustamehiläinen oli aiemmin yksi maailman yleisimmistä tarhamehiläisen alalajeista, mutta muiden lajien syrjäyttämänä se katosi lähes kokonaan. Mehiläiskantaa onkin elvytetty viime vuosien aikana aktiivisesti.

”Pohjolan tummien mehiläisten suojelu palvelee siis luonnon monimuotoisuuden säilymistä”, sanoo Henriksson. ”Mehiläiset sopivat hyvin myös kaupunkiin – jopa hotellin pihamaalle. Näiden kesäisten hotellivieraidemme työn tuloksista voimme nauttia myöhemminkin, kun syksyllä valmistuvaa hunajaa on tarjolla myös vieraillemme”.

Lähde: Scandic tiedote