Pakistanin ilmatilan sulkua jatkettiin – rajoitus voimassa ainakin 7.3. saakka

07. maaliskuuta 2019

Pakistan jatkoi ilmatilansa sulkua jo viidettä kertaa aivan takarajalla. Nyt ilmatilan arvioidaan avautuvan torstaina 7. maaliskuuta 2019. Sadat Euroopan ja Aasian väliset lennot ovat olleet pidemmillä kiertoreiteillä 27. huhtikuuta lähtien. Tämä on vaikuttanut myös tiettyihin Finnairin kaukoreitteihin.

Pakistanin ilmatila on ollut suljettuna 27. helmikuuta lähtien ja se tuo merkittäviä viiveitä ja lisäkustannuksia lentoyhtiöille. Uusimman ilmoituksen mukaan ilmatila on suljettuna 7.3.2019 kello 08.00 UTC-aikaa saakka. Tämäkin on vain arvio eikä mahdollista avautumista ole luvattu.

Ainoa poikkeus Pakistanin antamaan ilmatilarajoitukseen on aiemmin 1. maaliskuuta lähtien sallinut lennot Karachin, Peshawarin, Quettan ja Islamabadin kansainvälisille lentokentille tiettyä reittejä pitkin. Pakistaniin on avattu myös reitti kansainvälisille lennoille Lähi-idästä Aasiaan.

Ilmatilarajoitus vaikuttaa myös Finnairin kaukolentoihin, joista normaalisti ainakin Delhin, Bangkokin, Phuketin, Krabin, Singaporen ja Ho Chi Mich Cityn (Saigon) lennot käyttävät kyseistä ilmatilaa. Finnairin lennot kulkevat näiltä osin tunteja myöhässä ja osa joutuu tekemään välilaskutankkauksen Dubaissa.

Lähde: Lentoposti