Maailmanlaajuinen Boeing 737 MAX 8 – koneiden lentokielto (Päivitetty 14.3.)

13. maaliskuuta 2019

Päivitetty 14.3.2019

Myös Kanada , USA ja Panama ilmoittivat 13.3 asettavansa lentokieltoon kaikki Boeing 737 MAX 8 – koneet, joten nyt lentokielto koskee kaikkia maailman lentoyhtiöillä käytössä olevia Max-koneita.  Lentokielto on seurausta koneturmasta Etiopiassa ja koneet ovat lentokiellossa, kunnes turman syy saadaan selville.
Matkustajia kehotetaan seuraamaan lentoyhtiöiden tiedotusta.

________________________________________________________________________________________________________________________________

Useiden maiden viranomaiset ilmoittivat 11–12. maaliskuuta asettaneensa lentokieltoon kaikki Boeing 737 MAX 8 – koneet Etiopian Airlinesin (ET) 10. maaliskuuta tapahtuneen lentoturman johdosta.

Maat, jotka ovat kieltäneet Boeing 737 MAX 8- konetyypin käytön  ilmatilassaan:

– Australia
– Kiina
– Euroopan unioni (kaikki jäsenvaltiot)
– Indonesia
– Malesia
– Oman
– Singapore
– Etelä-Korea
– Turkki

Lentoyhtiöt, jotka ovat ilmoittaneet keskeyttävänsä  lennot Boeing 737 MAX 8-koneillaan maakohtaisten kieltojen lisäksi:

– Aerolineas Argentinas (AR)
– Aeromexico (AM)
– Cayman Airways (KX)
– Comair (MN)
– Ethiopian Airlines (ET)
– Gol Linhas Aereas (G3)
– Icelandair (FI)
– MIAT Mongolian Airlines (OM)
– Norwegian (DY / D8 / DH / DI)
– Royal Air Maroc (AT)

Lentoyhtiöt järjestävät lentotoimintaansa uudelleen, ja sen seurauksena lentojen peruutuksia ja aikataulujen muutoksia on odotettavissa.

Suomessa Boeing 737 MAX 8 -koneilla operoivat Norwegian , TUI, Turkish Airlines , Icelandair ja FlyDubai . Matkustajia pyydetään seuraamaan lentoyhtiöiden tiedotusta. Reaaliaikaiset lentotiedot ovat saatavilla myös Finavian verkkosivulla

Jos edellä mainittu vaikuttaa matkustussuunnitelmiisi tai tarvitset lisätietoja, ota yhteyttä HRG-toimistoosi.

Lähteet: Flight Radar / Finavia / HRG Travel Alert Service