Helsinki-Vantaan turvatarkastukseen uudet henkilöskannerit ja automaattilinjastot

07. helmikuuta 2019

Helsinki-Vantaan lentoaseman tuoreimman laajennuksen eli Aukion käyttöönoton myötä lentoasemalla avautuu myös uudenlainen turvatarkastuspiste. Ensimmäiset matkustajat pääsevät kulkemaan tämän uuden turvatarkastuksen ja siellä käyttöönotettavien henkilöskannereiden kautta lennoilleen perjantaina 8. helmikuuta.

Helsinki-Vantaalla otetaan käyttöön otetaan kymmenen uutta turvatarkastuksen ns. automaattilinjastoa, joiden yhteydessä on viisi matkustajat sähkömagneettisesti tarkastavaa henkilöskanneria.

Käyttöön otetun QPS 201 -henkilöskannerin toiminta perustuu sähkömagneettiseen säteilyyn ja yhden matkustajan skannaus kestää noin 32 millisekuntia. Käyttöturvallisuus on kunnossa ja EU on jo aiemmin kieltänyt vanhemmat röntgenskannerit matkustajien turvatarkastuksissa.

”Laitteet on koekäytetty laboratorioissa eikä käytettävä millimetriaalto läpäise ihoa. Käyttöturvallisuutta voisi verrata kännykkään puhumiseen, josta tulee noin 1000 kertaa enemmän sähkömagneettista säteily kuin henkilöskannerista”, kuvailee Finavian Matti Lehto uutta laitteistoa Lentoposti.fi:lle.

”Matkustaja asettaa tavaransa turvatarkastuslinjaston hihnalle, jonka jälkeen hän kulkee metallinilmaisimen läpi. Mikäli se antaa metalli- tai satunnaishälytyksen ohjataan matkustaja kulkemaan henkilöskannerin läpi”, avaa Lehto tarkastusprosessia.

”Mahdollisen havainnon tehtyään skanneri antaa hälytyksen ja osoittaa hälytyksen antaneet kohdat kuvassa, jossa näkyy neutraali ihmiskeho. Tämän jälkeen löydetyt esineet menevät läpivalaisuun ja matkustaja tarkastetaan uudelleen. Nyt mennään kokoajan linjalla eteenpäin eikä kaksisuuntaista liikennettä enää tarvita uudelleen tarkastuksia varten. Henkilöskannerin kautta kuljetaan siis vain jos metalli-ilmaisin antaa hälytyksen”, kertoo Lehto.

Tavoitteena on ottaa linja käyttöön siten, että perjantaina 8. helmikuuta sen kautta voitaisiin tarkastaa jo yhden tai kahden todellisen lennon matkustajat.

Tätä Aukiolla sijaitsevaa uutta turvatarkastuslinjastoa on mahdollista laajentaa edelleen, sillä tilasta on käytetty vasta kaksi kolmasosaa. Sinne voidaan rakentaa vielä neljä automaattilinjastoa, mutta todennäköisesti sinne tuodaan linjastoja purettavalta turva 5 -turvatarkastuspisteeltä.

Finavian mukaan palvelukonseptia on hiottu ja matkustajille kerrotaan mitä kuvassa näkyy. Mitään ei tallenneta palvelimille jatkokäyttöä varten, vaan kuvan hävitessä ruudulta katoaa tiedosto myös koko järjestelmästä. Skannaustulos näkyy asiakkaalle, joka luo lisää luottamusta prosessiin. Luvassa on myös uudet opastusvideot turvatarkastuspisteille, jotka kertovat mitä matkustajilta odotetaan henkilöskannerille mentäessä.

Lue Lentopostin koko artikkeli tästä

Lähde: Lentoposti