Etiopian lentoturman konemallit määrättiin lentokieltoon Kiinassa ja Etiopiassa

11. maaliskuuta 2019

Kiinan ilmailuviranomaiset ovat määränneet maan lentoyhtiöt perumaan 9 tunnin ajaksi kaikki lennot, jotka oli tarkoitus lentää Etiopian lentoturmassa käytössä olleella Boeing 737 MAX 8 -konetyypillä, kertoo uutistoimisto Reuters.

Kiinalaista Caijing-lehteä siteeraava Reuters kertoo, että Kiinassa operoi yhteensä noin 60 kyseisen tyypin konetta. Monet lennoista on tarkoitus korvata Boeing 737-800 -malleilla.

Myös Etiopia on asettanut saman konetyypin koneet lentokieltoon toistaiseksi.

Yhdysvaltain viranomaislähde kertoi Reutersille, että Yhdysvallat ei ole rajoittamassa turmakonetyypillä lentämistä. Helsinki-Vantaalta lentävistä yhtiöistä ainakin Norwegian ilmoittaa Twitterissä jatkavansa lentoja normaalisti myös MAX 8 -tyypin koneilla.

– Kaikki Boeing 737 MAX -koneemme operoivat normaalisti. Käymme keskustelua Boeingin kanssa ja seuraamme heidän ohjeitaan ja suosituksiaan. Matkustajiemme turvallisuus on ja tulee aina olemaan tärkein prioriteettimme, Norwegianin asiakaspalvelu kirjoitti Twitterissä huolestuneille asiakkailleen.

Finnairin lentolaivueeseen ei kuulu Boeingin koneita.

157 ihmistä kuoli Etiopiassa

Sunnuntaina aamupäivällä Ethiopian Airlinesin matkustajakone syöksyi maahan vain minuutteja nousun jälkeen vaatien kaikkien koneessa olleiden 157 ihmisen hengen.

Kone oli matkalla Etiopian pääkaupungista Addis Abebasta Kenian pääkaupunkiin Nairobiin, jossa oli alkamassa YK:n ympäristöohjelman kokous. Lentoturmassa kuolleista ainakin 19:llä oli yhteyksiä YK:hon, kertoo YK:n siirtolaisjärjestön IOM:n johtaja.

Siirtolaisjärjestön johtajan Antonio Vitorinon mukaan turman jäljiltä on kadoksissa myös lukuisia työntekijöitä maailman ruokaohjelmasta, YK:n pakolaisjärjestöstä, Maailmanpankista ja YK:n ympäristöohjelmasta.

Boeing ilmoitti varhain maanantaiaamuna Suomen aikaa, että se peruuttaa uuden 777X-mallinsa ensiesittelytilaisuuden, joka oli suunniteltu keskiviikolle. Yhtiö ilmoitti lähettävänsä teknisen tutkimusryhmän Etiopiaan.

Uhrien joukossa ruotsalaisia ja norjalainen

Uutiskanava CNN:n mukaan Ethiopian Airlinesin onnettomuuden 157 uhria ovat yhteensä 35 eri maasta. Uhrien joukossa oli muun muassa kaksi ruotsalaista ja yksi norjalainen. Suomen ulkoministeriön tietojen mukaan koneessa ei ollut suomalaisia.

Ethiopian Airlinesin toimitusjohtaja Tewolde Gebremariam kertoi koneen kapteenin raportoituneen ongelmista pian nousun jälkeen ja pyytäneen lupaa kääntyä takaisin Bolen lentokenttää kohti. Lennonjohto ehti antaa kapteenille paluuluvan ennen yhteyden katkeamista.

Ethiopian Airlinesin mukaan koneen kapteeni oli kokenut lentäjä, jolla oli yli 8 000 lentotunnin kokemus.

Konemallin turvallisuus arveluttaa

Asiantuntijat ovat mietteliäitä 737-MAX 8 -tyypin koneiden turvallisuudesta. Samaa mallia ollut kone putosi lokakuussa Indonesiassa. Lion Airin lento 610 syöksyi maahan 13 minuuttia Jakartan lentokentältä nousun jälkeen. Onnettomuudessa kuoli 189 ihmistä. Lion Airin kone oli alle kolme kuukautta vanha. Indonesian turman syystä ei ole vielä varmaa tietoa.

– Näiden yhteensattumien valossa se pistää miettimään. Kyse ei niinkään ole syvällisestä teknisestä ymmärtämisestä vaan ihmisen luonteesta, lennonohjaukseen erikoistunut Princetonin yliopiston professori Robert Stengel kommentoi New York Timesille (siirryt toiseen palveluun).

Stengel kuitenkin huomautti, että vielä ei ollut tiedossa, johtuiko syöksy ohjauslaitteiston viasta vai lentäjien muista ongelmista.

Mikäli yhteinen tekijä näille 737-MAX 8 -tyypin koneille löytyy, pitää asialle tehdä pikaisesti jotain, sanoo Yhdysvaltain entinen kansallisen liikenneturvallisuusviraston johtaja Jim Hall New York Timesille.

– Konemallin lentokielto on varmasti yksi vaihtoehto, jota tällä hetkellä tutkitaan, Hall sanoi.

Reutersin haastattelema – myös entinen Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuusviraston johtaja – Mark Rosenker sanoo, että kahden uuden koneen samankaltaiset onnettomuudet ovat hyvin epätavallisia.

Boeingin MAX-koneita on toimitettu eri lentoyhtiöille 350 kappaletta ja tilauksia on tehty yli 5000.

Lähde: Yle uutiset- https://yle.fi/uutiset/3-10682253