Belgia- yleislakko 13.2.- vaikuttaa myös lentoliikenteeseen

11. helmikuuta 2019

Kolmen suurimman belgialaisen ammattiliiton koalitio aikoo järjestää valtakunnallisen yleislakon 13. helmikuuta. Lakolla vaaditaan parempia palkkoja ja parannuksia työntekijöiden työoloihin. Lakot aiheuttavat todennäköisesti merkittäviä liikenne- ja liiketoimintahäiriöitä. Ammattiliitot järjestävät todennäköisesti myös mielenosoituksia Brysselin keskustassa ja muissa kaupunkikeskuksissa.

Liikennehäiriöt

Rautatieliikenteen työntekijät suunnittelevat lakkoa alkaen 12.helmikuuta klo 22.00  ja päättyen 13. helmikuuta klo 22.00. Lakko vaikuttaa Belgian kansallisen rautatieyhtiön (SNCB) palveluihin.

Lisäksi Brysselin, Vallonian ja Flanderin joukkoliikenteen harjoittajat aikovat liittyä lakkoon, mikä johtaa bussien, raitiovaunujen, metrojen ja muiden julkisten liikennepalvelujen häiriöihin 13. helmikuuta. Myös Eurostar-palvelujen häiriöt ovat mahdollisia.

Lennonjohtajien ammattijärjestö (ATC), lentoyhtiön- ja lentoasemien henkilöstöliitot ovat myös ilmoittaneet 24 tunnin lakosta samana päivänä. Mikäli lakot toteutuvat, odotettavissa on merkittäviä lentojen viivästyksiä ja peruutuksia etenkin Belgian lentoyhtiöiden lennoille ja lentokentille kuten Brysselin lentokentälle ( BRU).

Lähde: RTBF / HRG Travel Alert Service